Ben jij creatief, zit je vol ideeën en ben je gek op media? Dan is de mbo-opleiding Mediavormgeven van het Grafisch Lyceum Rotterdam iets voor jou. Als mediavormgever maak en ontwerp je allerlei media-uitingen. Denk aan een social media posts, motion graphics, folders, brochures, apps, websites, animaties en nog veel meer.
Mediavormgeven is een uitdagende en afwisselende opleiding voor studenten die creatief én handig met de computer zijn. Je leert hoe je verschillende teken- en ontwerptechnieken toepast en je gaat aan de slag met kleur, vlakverdeling, illustraties, foto’s en bewegend beeld. Ook experimenteer en werk je met de nieuwste technologie in je designs.
Aan de slag
Verdieping
Stage en afstuderen
Adobe-pakket met o.a.
Het vakgebied van de mediavormgever is breed. Tijdens je opleiding kun je je verbreden of verdiepen binnen het vak, ander andere in de volgende gebieden:
Bij Corporate Design richt je je op het vormgeven van een visuele identiteit voor een bedrijf of merk. Wat is de gewenste uitstraling van een bedrijf en hoe bereik je die? Welke stijl spreekt de doelgroep aan? Daar ga jij, als vormgever, mee aan de slag. Je ontwerpt niet alleen logo’s en het drukwerk, maar je hebt ook sterke ideeën over bijvoorbeeld de website, de app, advertenties en commercials. Je bedenkt campagnes waarin de boodschap en het imago van de klant centraal staan. Het is heel belangrijk dat al die verschillende media-uitingen naadloos bij elkaar passen: ze versterken elkaar in het verhaal dat de klant aan de doelgroep wil vertellen.
Bij Interaction Design leer je alles over het maken van interactieve media, zoals websites, apps & user interfaces. Wat is het doel van deze interactieve media en wie zijn de gebruikers? Aan welke eisen en functies moet de media-uiting voldoen? Hoe maak je de site, app of interface gebruiksvriendelijk? Als interaction designer ga je met deze vragen aan de slag. Uiteraard hou je in je ontwerpen rekening met de huisstijl (corporate design) van de opdrachtgever. Je leert veel over de vormgeving voor beeld, user experiences creëren, maar ook over het werken met verschillende prototyping programma’s. Daarnaast is het belangrijk dat je veel interesse hebt in de constant veranderende technologie.
Kies je voor Animatie, dan leer je hoe je een idee omzet in een goed verhaal, een storyboard en een goed getimede animatic. Animaties worden niet alleen gemaakt om mensen te entertainen, maar ook om te informeren. Bij een ingewikkelde gebruiksaanwijzing of een moeilijk te lezen jaarverslag, haakt een groot deel van het publiek af. Tenzij je de boodschap vertelt met een leuke, grappige of informatieve animatie: een zogenaamde ‘uitleganimatie’. Welke technieken gebruik je om jouw idee uit te werken naar een 2D- of 3D-animatie? Het maken van een animatie is een tijdrovende klus, waarin je zowel alleen als in teamverband werkt. Het eindresultaat zie je pas wanneer je op de playbutton klikt. En dat geeft de kick!
Bij Visualiseren leer je illustraties maken die de aandacht trekken, om iets uit te leggen of om een tekst te verfraaien. Je werkt aan nieuwe, oorspronkelijke beelden die er eerder niet waren. Hoe zorg je dat jouw illustraties en visuals moeiteloos aansluiten bij de wensen van de opdrachtgever? Hoe zet je een bepaalde sfeer neer en hoe maak je een productpresentatie? Je leert van alles over verschillende handmatige en digitale tekentechnieken, conceptontwikkeling, fotografie en 2D-animatie. Je brengt veel tijd door achter de computer om je ontwerpen uit te werken.
Bij 3D Artwork leer je de technieken om jouw ontwerp in een derde dimensie uit te voeren. Creëer bijvoorbeeld een virtual reality (VR)-omgeving, waarin je de gebruiker op een bijzondere manier iets laat ervaren. Of voeg een 3D-object of -karakter toe aan een bestaand filmpje (augmented reality). Ook het ontwerpen en modelleren van 3D-objecten voor 3D-printing, interactieve presentaties, filmpjes en games behoort tot jouw expertise. Hierbij is het heel belangrijk dat je ‘3D-modellen’ (bijvoorbeeld van voertuigen of gebouwen) zo écht mogelijk lijken.
Bij Lifestyle & Media leer je om de nieuwste stijlen en trends te vertalen in hippe dessins en creatieve ontwerpen. Je hebt een neus voor trends en maakt graag vernieuwende ontwerpen voor verschillende doelgroepen. Je leert alles over lifestyle, styling, trendwatching en analyse, grafisch vormgeven, 2D-ontwerpen, conceptdenken, prototyping, marketing en cultuurgeschiedenis. Je leert hoe je trendy dessins maakt en hoe je ze doorvoert naar producten, displays, brochures, tijdschriften en kleding. Vooral trendy tijdschriften en ontwerpbureaus op het gebied van styling werken graag met vormgevers met een goede kijk op lifestyle en media.
Bij Ruimtelijke vormgeving laat je je creativiteit los op ruimtelijke ontwerpen voor onder andere winkels, showrooms en festivals. Ook ontwerp je opvallende stands voor bedrijven. Als ruimtelijk vormgever ben je veel op pad en moet je commercieel sterk zijn. Ook moet je technisch en ruimtelijk inzicht hebben. Je leert visuals en ontwerpen maken en een bepaalde sfeer neerzetten en uitwerken in 3D. Je experimenteert met o.a. virtual reality en leert veel over conceptontwikkeling, materialen, styling, visuele presentatie, marketing en communicatie.
Bij Mixed Media ligt het accent op onderzoek, ideevorming in combinatie met (digitale) techniek en het uiteindelijke mediaproduct. Je leert hoe je creatieve ideeën ontwikkelt en hoe je kunt experimenteren met (digitale) 3D- en 2D-technieken en materialen. Naar aanleiding van de opdracht van de klant, doe je onderzoek. Als je een idee hebt, bepaal je wat het beste medium is en wat de beste (digitale) technieken zijn om het idee vorm te geven. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met stock-motion, video, hout, illustratie, QR codes, virtual of augmented reality? Hoe combineer je verschillende technieken om tot het beste mediaproduct te komen? Het is voor deze specialisatie belangrijk dat je onderzoekend, nieuwsgierig naar (digitale)techniek, zelfstandig en flexibel bent.
Na de opleiding Mediavormgever kun je aan de slag in de creatieve industrie. Denk aan reclamebureaus, mediabedrijven, webdesignbureaus en gamebedrijven. Doorleren op het hbo kan ook, bijvoorbeeld een opleiding op een kunstacademie. Wil je later als zzp’er aan de slag? Dan is GLRXTRA een optie, een extra jaar op het GLR helemaal gericht op ondernemen en het starten van je eigen bedrijf.
“Ik heb gekozen voor Mediavormgeven, omdat mijn creativiteit hier goed tot zijn recht komt. Wat ik erg tof vind, zijn de groepsopdrachten die we krijgen. Samen in een team werken resulteert uiteindelijk in de meest indrukwekkende projecten. Dat maakt onze opleiding zo leuk, omdat je vrij bent in je creatieve vormgeving. Na het GLR wil zzp'er blijven en me meer richten op fotografie.”
Ben jij enthousiast geworden over de opleiding Mediavormgever? Bekijk dan hieronder of je de juiste vooropleiding hebt.
Meld je vóór 1 april 2025 aan. De inschrijving sluit eerder als het aantal beschikbare plaatsen is bereikt. Na je aanmelding start de toelatingsprocedure met een aantal verplichte kennismakingsactiviteiten. De volgorde van plaatsing gebeurt op basis van volledige afronding van de toelatingsprocedure. LEES HIER meer over de procedure.
Debby Janssen op haar plek bij Mamascreen
Alumnus Debby Janssen werkt als editor, colorist en projectmanager bij videoproductiebedrijf Mamascreen. ‘Geen dag is hier hetzelfde!’
Meer informatie‘Met animatie is alles mogelijk’
Roland de Keizer studeerde Mediavormgeven en is nu tien jaar artdirector bij zijn eigen animatiebedrijf PitchParrot.
Meer informatieAlumni - Daniël Brito
Daniël Brito is geboren technologiegek en werkt nu als programmeur bij Invitado.
Meer informatieVoor al onze opleidingen geldt een numerus fixus. Dit betekent dat er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is per opleiding. De inschrijving kan eerder sluiten als de numerus fixus is bereikt.