Roland de Keizer studeerde van 1997 tot 2001 Mediavormgeven op het Grafisch Lyceum Rotterdam en is nu tien jaar artdirector bij zijn eigen animatiebedrijf PitchParrot. 'Met animatie is alles mogelijk, het geeft enorme creatieve vrijheid.'
‘Op de middelbare school inspireerde mijn tekenleraar mij enorm’, vertelt Roland. ‘Door hem was ik vastbesloten om docent te worden. Met alleen een mavodiploma ging dat niet. Het GLR heeft toen een goed fundament gelegd en creëerde een opstapje dat me veel heeft gebracht om richting het onderwijs te gaan. Ik heb na mijn opleiding tien jaar lesgegeven, maar op een gegeven moment wilde ik iets anders. Naast het lesgeven wilde ik iets voor mezelf proberen als freelancer. Dat werd animeren en grafisch vormgeven. Toen ik opeens een heel grote opdracht kreeg, dacht ik: ik stop met het onderwijs en ik ga volledig dit doen.’
Inmiddels is Roland alweer tien jaar de kapitein, eigenaar en artdirector van het schip PitchParrot. Hij runt het animatiebedrijf samen met zijn compagnon Sander Gonlag. Het bedrijf bestaat uit ‘de Explainer Studio’, waar uitleganimaties gemaakt worden, en ‘PitchParrot Studios’, waar ze werken aan geanimeerde muziekvideo’s. ‘Dat laatste is onze speeltuin’, aldus Roland. ‘Voor 2018 maakten we alleen maar uitleganimaties. Dit veranderde toen we de kans kregen een animatie te maken voor een lied van Arjen Lubach, 'Summer Go'. Dat project was een groot succes. Inmiddels werken we samen met Ultra Records, Spinnin' Records, DJ Steve Aoki, Dimitri Vegas & Like Mike.’
Er komen ook veel opdrachten vanuit Amerika, bijvoorbeeld van dj Pickle. ‘We kwamen op de radar bij een dj die onbekend wil blijven. Vermomd als augurk genaamd Pickle wilde hij zijn muziek uitbrengen. Samen bedachten we ideeën voor de eerste videoclip. Purno de Purno gaf mij inspiratie; zo'n onschuldige augurk die dan in een verderfelijk landschap allerlei dingen meemaakt. Met dit concept heb ik hem helemaal weggeblazen, maar het platenlabel gaf helaas geen groen licht. Uiteindelijk is Pickle een augurkje geworden dat in de dance-scene groot wil worden en alle gekke dingen in die wereld wil meemaken. Inmiddels hebben we twintig clips gemaakt die bij elkaar vijftig miljoen keer bekeken zijn.’
Wat maakt animeren nu precies zo leuk? Roland: ‘Als je iets grafisch maakt, dan kan je ernaar kijken wanneer je wil, het staat stil. Het gave van een animatie is dat er tijd zichtbaar is. Tijd geeft je meer dimensie om je ideeën te uiten. Met animatie is alles mogelijk, het geeft enorme creatieve vrijheid.’ Maar animeren is ook een strijd, aldus Roland. ‘Ik ben niet vaak tevreden met wat ik heb gemaakt. Elke animatie die ik loslaat, hoef ik de eerste twee á drie weken niet te zien. Dat weten ze ook op het werk,’ lacht hij. 'Na een maandje of twee kijk ik het terug en denk ik vaak: goed gedaan. Het hoort bij creatief zijn, mijn hoofd staat altijd aan.’
Een van de ontwikkelingen die Roland scherp in de gaten houdt, is de opkomst van Artificial Intelligence (AI) in de creatieve sector. ‘Dat wordt een game changer’, zegt hij. ‘Hier moet je nu mee aan de haal gaan, niet je kop in het zand steken. Focus je op de voordelen. Communiceer bijvoorbeeld naar de klant: wij gebruiken AI en daarom zijn we goedkoper! AI zou zeker gevolgen kunnen hebben voor ons werk. Ik zie het wel gebeuren dat je een knop indrukt en dat je een animatie krijgt. Je kunt de komende tijd waarin AI een rol gaat spelen vergelijken met de industriële revolutie, toen de spierkracht werd vervangen door stroom. Nu hebben we niet de spierkracht maar hersenkracht die dingen gaat overnemen. Ik focus me vooral op de voordelen en denk: If you can't beat them, join them!'
Roland is als alumnus nog op diverse manieren verbonden met het Grafisch Lyceum Rotterdam. Zo creëerde PitchParrot een ‘family of characters’ en een animatiestijl voor het GLR. Ook geeft hij nog vaak gastlessen en lezingen. Hij kijkt met trots naar zijn ‘oude school’. ‘Grafisch gezien was het GLR destijds dé school om je skills op te bouwen. En nu nog steeds’, vindt hij. ‘Het GLR heeft het goed voor elkaar als het gaat om de techniek, innovatie en merkuitstraling. Wat ik ook goed vind, is dat de school het bedrijfsleven naar binnen haalt voor bijvoorbeeld lezingen en gastlessen. En ik denk dat het GLR het bedrijfsleven ook veel te bieden heeft, met alle techniek die de school in huis heeft. Daardoor is mijn verbinding met de school groot. Het is ook de plek waar veel van mijn huidige en toekomstige werknemers vandaan komen.’
In de toekomst zou Roland weer het onderwijs in willen. ‘Ik zie mezelf ook echt nog als docent. Ik ben het al tien jaar niet meer maar ik ben wel echt een opleider. Het is tof om mensen op die manier verder te helpen. Terugkeren op het GLR, maar dan als docent zou ik wel willen!’ Ook met zijn bedrijf heeft Roland een toekomstdroom: het schip PitchParrot zou zelf moeten kunnen varen voordat kapitein Roland van boord stapt. ‘Dat wil ik bereiken door een bedrijf neer te zetten dat onafhankelijker wordt. Daar werk ik naartoe. Daarnaast is het mijn ultieme droom om een scholarship-achtige studio te bouwen, zoals wat Pixar momenteel doet. Een animated serie maken met onderwijs als fundament? En dat in samenwerking met het GLR. Hoe cool zou dat zijn?’