Stap een ruimte in en bevind je plots in een andere wereld. Een stad vol magie, een futuristisch landschap of een interactieve kunstinstallatie - dit is de kracht van immersive experiences. Deze meeslepende belevingen combineren technologie en storytelling en zijn dé toekomst van entertainment, educatie en communicatie.
Een immersive experience is een ervaring die je volledig onderdompelt in een andere realiteit. Dit kan door middel van digitale technologieën zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR), maar ook door slimme combinaties van licht, geluid, projecties en interactie in de fysieke wereld. Vanaf 2026 start het Grafisch Lyceum Rotterdam met de mbo-opleiding Immersive Experience. Hier leren studenten hoe ze technologie inzetten om verhalen en ervaringen tot leven te brengen.
Innovatie in digitale beleving is niet meer weg te denken. Films, theater, kunst, horeca en zelfs retail worden steeds interactiever en meeslepender. Winkeletalages komen tot leven, musea gebruiken VR om bezoekers terug in de tijd te brengen en modeontwerpers creëren digitale catwalkshows in 3D. ‘Er is veel vraag naar vakspecialisten die niet alleen ontwerpen, maar ook bouwen,’ vertelt docent Oskar Maan, lid van de ontwikkelgroep die de nieuwe opleiding op het GLR vormgeeft. ‘Dat is waar we met deze opleiding op inspelen. We willen studenten niet alleen leren hoe ze de nieuwe technieken toepassen, maar vooral hoe ze meeslepende en betekenisvolle verhalen kunnen vertellen.’
Om onze ambities te realiseren, is het GLR onderdeel van OASIS (Organised Advancement of Specialists in Immersive Solutions). Dit nationale samenwerkingsverband bestaat uit zes toonaangevende vakscholen – GLR, Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, SintLucas, Cibap en Nimeto – en 22 Nederlandse media-, game- en entertainmentbedrijven, waaronder Beeld en Geluid, DA-RE Health Innovation, AVROTROS, ITV, Talpa, NEP en Meta. Samen richten we ons op het opleiden van de nieuwe generatie specialisten in immersive technology.
De opleiding Immersive Experience is bedoeld voor creatieve studenten met een grote interesse in technologie en storytelling. ‘We zoeken nieuwsgierige studenten die graag experimenteren en zowel technisch als visueel goede concepten willen ontwikkelen,’ zegt Rens van den Berge, teamleider op het GLR. ‘Studenten die geïnteresseerd zijn in VR, AR, 3D-design en interactieve media zullen zich hier thuis voelen. Het draait niet alleen om het leren van software en techniek, maar vooral om hoe je technologie gebruikt om een verhaal of ervaring tot leven te brengen.’
Met deze opleiding ontwikkelen studenten vaardigheden die breed inzetbaar zijn. Na hun studie kunnen ze bijvoorbeeld aan de slag als immersive designer, AR/VR-ontwikkelaar, experience designer, game-ontwikkelaar of interactief decorontwerper. ‘Door de snelle veranderingen binnen de immersive technologieën ontstaan nieuwe beroepen die nu nog niet bestaan,’ voegt Oskar toe. ‘De studenten van deze opleiding worden de eerste generatie makers die deze sector gaan vormgeven.’
De wereld van immersive experiences ontwikkelt zich snel, zowel internationaal als in Nederland. Grote entertainmentbedrijven zoals Disney en Universal Studios lopen voorop met immersieve themaparken waarin bezoekers volledig opgaan in interactieve werelden. Ook in Nederland worden steeds meer innovatieve immersive projecten ontwikkeld. Neem de creatieve hub Katoenhuis in Rotterdam, die immersieve technologie en storytelling samenbrengen. Hier worden interactieve kunstinstallaties en mixed reality-ervaringen gecreëerd die bezoekers op een unieke manier betrekken. Het GLR werkt al samen met het Katoenhuis: onze tweedejaars studenten AV-specialist, Creative Software Developer en Mediavormgeven volgen hier in maart 2025 het keuzedeel Immersive Design. Op 20 maart sluiten ze het keuzedeel af met een expositie.
Interesse in een toekomst vol digitale belevingen? Bekijk de informatie over de nieuwe opleiding Immersive Experience en houd de GLR-kanalen in de gaten.