Bedenk jij graag creatieve oplossingen, ben je ondernemend, kun je goed organiseren en neem je graag de leiding? Dan is de mbo-opleiding Mediamanager op jouw lijf geschreven. Als mediamanager werk je - samen met anderen - aan mediaprojecten. Denk aan reclamecampagnes via marketing en promotie, tijdschriften, social media, radio- en tv-producties en evenementen.
In de creatieve industrie is de mediamanager de schakel tussen de opdrachtgever en uitvoerende partijen, zoals vormgevers, filmmakers, fotografen en tekstschrijvers. Je leert hoe je projecten aanstuurt en hoe je een mediacampagne opzet. Voor een mediamanager is goed kunnen samenwerken heel belangrijk. Daar besteden we dan ook veel aandacht aan in deze opleiding.
Aan de slag
Je maakt kennis met de basis van het vak mediamanager: samenwerken, opdrachtgevers adviseren, events organiseren, reclamecampagnes opzetten. Je leert creatief denken door concepten te verzinnen voor bijvoorbeeld een themapark of een promotievideo. Je verdiept je in software als Word, Excel en Outlook. En je leert werken met de tools voor de media-industrie, zoals Adobe Express, InDesign, Illustrator, Photoshop en Première.
Toepassen
Je werkt veel aan praktijkopdrachten. Denk aan: het organiseren van een event, de promotie voor producten of diensten, of het maken van een shortfilm of tv-uitzending. Je vergroot je kennis op het gebied van marketing, verkoop en het maken van planningen. Je verdiept je in nog meer softwarepakketten, zoals Wordpress en Mailchimp. Verder besteden we veel aandacht aan het opbouwen van je portfolio (die je kunt gebruiken voor je stage).
Stage en afstuderen
Je loopt stage bij een bedrijf, waar je - samen met je collega's - werkt aan echte mediaprojecten. Het kan gaan om een website, magazine, tv-programma, sociale mediacampagne of commercial. In de laatste periode studeer je af bij het bedrijf en schrijf je je eigen examenplan.
Naast de vakken Nederlands, Engels, rekenen, sport, loopbaan en burgerschap, krijg je onder meer:
“Ik was een ‘zwevende kiezer’ totdat ik deze opleiding tegen kwam. Met Mediamanagement kun je later in elke sector werken. De opdrachten waar je kan creatief kan zijn, vind ik het leukst. Het GLR is een fijne school, heel inclusief en er zijn veel mogelijkheden en middelen om jouw visie tot leven te brengen. Na het GLR wil ik aan het werk in de creatieve sector, of misschien ga ik wel doorleren. ”
Na je opleiding Mediamanager kun je aan de slag in de creatieve industrie. Denk aan een reclame- of communicatiebureau, evenementenbedrijf, radio en televisie, theater en musea. Doorleren op het hbo kan ook, zoals Creative Business, Communicatie of Commerciële economie. Wil je later als zzp’er aan de slag? Dan is GLRXTRA een optie, een extra jaar op het GLR helemaal gericht op ondernemen en het starten van je eigen bedrijf.
Ben je enthousiast geworden over de opleiding Mediamanagement van het Grafisch Lyceum Rotterdam, bekijk dan of je voldoet aan de vooropleidingseisen.
Meld je vóór 1 april 2025 aan. De inschrijving sluit eerder als het aantal beschikbare plaatsen is bereikt. Na je aanmelding start de toelatingsprocedure met een aantal verplichte kennismakingsactiviteiten. De volgorde van plaatsing gebeurt op basis van volledige afronding van de toelatingsprocedure. LEES HIER meer over de procedure.
Alumni - Matthijs Kieboom
Matthijs Kieboom startte na zijn opleiding Mediamanagement zijn eigen bedrijf als mediacomponist.
Meer informatieAlumni - Astrid Piepers
Astrid Piepers is Sales & Event Manager bij Theater Zuidplein.
Meer informatieVoor al onze opleidingen geldt een numerus fixus. Dit betekent dat er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is per opleiding. De aanmelding kan eerder sluiten als de numerus fixus is bereikt.