Ongeveer één op de vijf jongeren van 18 tot 26 jaar heeft te maken met ernstige financiële problemen. Als je geldzorgen hebt en niet rond kunt komen, heeft dit vaak grote impact op je leven. Om studenten met geldproblemen te ondersteunen, is het Grafisch Lyceum Rotterdam een samenwerking aangegaan met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Sinds januari 2023 biedt het GLR elke twee weken een spreekuur met DUO aan. Een medewerker van DUO is dan aanwezig om vragen van studenten, betrokken ouders en medewerkers te beantwoorden. Decaan Laura Sanders zegt hierover: ‘We hopen hiermee de drempel voor studenten die vragen hebben over DUO-gerelateerde zaken te verlagen. Zo’n vraag kan bijvoorbeeld zijn: Wanneer kom je in aanmerking voor een aanvullende beurs? Of wat gebeurt er bij een jaar doubleren?’
Laura vervolgt: ‘Het is een bekend gegeven dat mensen met geldstress meer gevoelens van depressie en nervositeit ervaren, een lage zelfwaarde hebben én zich meer buitengesloten voelen door de maatschappij. Ook blijkt dat geldstress kan leiden tot verminderd denk- en doen-vermogen en vermijdingsgedrag ten opzichte van financiën. Dit kan je financiële problemen uiteindelijk verder verergeren. Op het Grafisch Lyceum Rotterdam proberen wij ook dit stukje van de ontwikkeling aandacht te geven. We bieden op verschillende manieren ondersteuning aan studenten die hierin vastlopen of vragen hebben. Het DUO-spreekuur is daar een voorbeeld van. Daarnaast hebben we ook een budgetcoach. Hij ondersteunt studenten met financiële vraagstukken, bijvoorbeeld bij het zoeken naar subsidies of het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven van de student. Dit is altijd maatwerk.'
Om jongeren die in armoede leven te ondersteunen, zien we steeds meer samenwerkingsprojecten van onderwijsinstellingen in onze regio. Laura: ‘Rotterdamse hogescholen hebben in samenwerking met een aantal mbo-scholen onderzoek gedaan naar hoe we studenten met geldzorgen zo goed mogelijk kunnen begeleiden. Eerder dit jaar is een rapport verschenen met de uitkomsten van dit onderzoek. De crux is vooral om op tijd signalen op te pikken en hierdoor problemen vóór te zijn. Maar het begint vaak bij het gesprek: laten we samen zorgen dat het bespreken van geldzaken normaler wordt én dat de studenten op die manier financieel steviger in hun schoenen komen te staan.’
Tot slot heeft het GLR ook een fonds, waarmee wij leerlingen en studenten die het extra hard nodig hebben, kunnen ondersteunen. Klik hier voor meer info over het GLR Fonds.