Inloggen MBO

Studenten kunnen hieronder inloggen op Mijn GLR en Osiris. Ouders van studenten jonger dan 18 jaar, kunnen via de onderste knop inloggen op het ouderportaal van Osiris. Meer info vind je HIER.

Inloggen VMBO

Ga naar de vmbo-site en bekijk smoelenboek, documenten en foto’s.

Naar nieuwsoverzicht

‘Geluid is overalen ik vang het’

  • /
  • Nieuws/
  • ‘Geluid is overal en ik vang het’

Kristian Knoop behoorde tot de kleine groep studenten die in 2014 afstudeerde voor de specialisatie Sound Design binnen de opleiding Mediavormgeven. Met slechts twee anderen nam hij zijn diploma in ontvangst. Acht jaar later ‘vangt’ hij geluiden voor films, series, documentaires en podcasts. ‘Geluid kan emotioneel, gelukkig of pijnlijk zijn.’

Kris heeft goede herinneringen aan zijn tijd op het Grafisch Lyceum Rotterdam. ‘Ik wist altijd al dat ik iets met geluid wilde doen en koos daarom voor de opleiding Podium- en Evenemententechniek. Dat was een tof begin, maar voor mij nog iets te beperkt. Daarna wilde ik heel graag Sound Design doen, maar dat was onderdeel van de opleiding Mediavormgeven. Als ik heel eerlijk ben, had ik weinig interesse in tekenen en visuals, maar ik heb er wel veel aan gehad. Het is een groot pluspunt dat ik daardoor nu goed met Adobe-pakketten kan omgaan. Ik haalde altijd krappe voldoendes voor tekenopdrachten, maar deed extra mijn best als het aankwam op Sound Design.’ 

Oefenen na schooltijd

‘De praktijkstudio’s op het GLR waren altijd vrij, omdat we deze specialisatie maar met zo weinig studenten volgden. Vaak zat ik na schooltijd nog te oefenen met geluiden totdat de conciërges me het pand uit schopten. Daar heb ik mezelf ontplooid. Op die manier kwam ik erachter dat mijn interesse lag bij het opnemen en bewerken van geluid voor film.’ Met zijn GLR-diploma op zak, was het tijd voor de volgende stap. Kris deed een toelatingstest voor de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. ‘Dat was best spannend, want er werden maar tien studenten toegelaten voor de opleiding Sound Design. De belangrijkste regel die zij er bij mij hebben ingepeperd, is dat je van tevoren nadenkt over wat er uiteindelijk met het geluid gaat gebeuren. Wat is het verhaal dat je wilt vertellen en hoe versterkt het geluid de inhoud van het verhaal?’ 

Thuisfront

Een van de tofste projecten waaraan Kris heeft meegewerkt, is Thuisfront van BNNVARA. Deze vierdelige serie gaat over Nederlandse oorlogsveteranen die op missie zijn geweest in Uruzgan. Zij komen vanwege een tragische gebeurtenis weer bij elkaar en merken dat zij nog altijd achtervolgd worden door een voorval tijdens hun missie. ‘Voor een scene die door de hele serie verwerkt is, werd een gevechtssituatie nagebootst’, vertelt Kris. ‘Ik werkte toen samen met Antoin Cox en Thomas Machtel en was de ‘boom-operator’ 1st AS (First Assistent Sound): het vangen van het geluid was mijn verantwoordelijkheid. We draaiden in de nacht op een locatie met een hele grote zandvlakte. Er werden bergen van zand gemaakt en er werden containers neergezet, waardoor het op een woestijn in Irak leek. Militairen hielpen ons en er reden tanks om me heen. Ik kreeg echt het gevoel alsof ik midden in een vuurgevecht zat. Voor het opnemen van geluid was dit heel uitdagend omdat er ontzettend veel tegelijk gebeurt. Overal is geschreeuw en de acteurs hebben lastige kostuums aan. Alles is goed gegaan en ik ben heel trots op het resultaat.’

Check de serie Thuisfront op NPO Start.

Kris op de set van Thuisfront

Docu over Drag Queens

Kris heeft genoeg voorbeelden van mooie projecten. ‘Ik vind het ook heel leuk om langere tijd aan een project te werken. Zo heb ik met een crew drie jaar gewerkt aan een documentaire over Drag Queens. De docu gaat over een familie en wij voelden ons echt onderdeel van die familie. Dat maakt een documentaire krachtig, want je wilt zo dicht mogelijk bij de mensen komen om wie het gaat. Zij vroegen ons iedere keer of wij ons als drag wilden laten opmaken en kleden. Het was echt hilarisch, mijn baard ging er zelfs af! En zo gebeurde het dat de regisseuse, cameraman en ik omgetoverd werden tot echte Drag Queens. We wilden dit allemaal heel graag doen en het voelde goed, omdat we ons zo nog meer verbonden voelden met deze familie. De documentaire is nu helemaal klaar en is te zien tijdens het Nederlands Filmfestival en daarna waarschijnlijk op tv.’

Leuk spanningsveld

Hij vervolgt: ‘Als ik geluid opneem, dan hoor ik álles. Niet alleen wat je met een camera in beeld hebt, maar ook de geluiden buiten dat kader zijn ontzettend belangrijk. Ik hoor ook een vrachtwagen die drie straten verderop aan het uitladen is, maar dat ziet de cameraman niet. Een geluidsman ‘ziet’ eigenlijk meer dan een cameraman. Dit is altijd een leuk spanningsveld tussen deze twee functies. Ik geniet van de uitdaging om elkaar te versterken. Zo helpt het een geluidsman enorm als een cameraman inzoomt op het moment dat er opeens meer omgevingsgeluid is. Daarmee verklein je het kader en kan ik met mijn microfoon dichter bij de persoon komen, zonder dat de microfoon in beeld komt.’

Geluid is overal 

Documentaires waarvoor je veel mag reizen zijn prachtig en het opnemen van geluid voor films heeft de passie van Kris, maar er is meer… ‘Ik zou het natuurlijk het vetst vinden om projecten voor Hollywood te doen. Hollywood is een droom van iedereen die zich met film bezighoudt. Maar ik besef heel goed dat zoiets afhankelijk is van meerdere factoren. Je moet maar net de juiste persoon tegenkomen op een set of evenement. Ik vind het prachtig om lekker met geluid aan de slag te gaan. Geluid is meer dan muziek, synthesizers of instrumenten. Geluid is overal, en ik vang het’, sluit Kris af.

Volg ons op