Werken bij Walt Disney, dat klinkt voor veel mensen als een droom. ‘En dat is het ook’, lacht oud-student Yvonne van de Kop. ‘Ik ben motion graphics designer bij Disney, wat eigenlijk neerkomt op grafisch vormgeven maar dan bewegend. Ik maak complete motion pakketten en voeg grafische elementen en special effects toe binnen een video of animatie.’
Het tofste project waar Yvonne tot nu toe aan heeft gewerkt, is de 24Kitchen-serie Miljuschka in Mexico. ‘In het programma gaat Miljuschka op zoek naar de geheimen van de Mexicaanse keuken. Voor de leader liep ze langs muren en ik bedacht dat het supertof zou zijn als ik op die muren die typisch Mexicaanse ingrediënten kon tekenen.'
'Maar voor een motion designer is enkel tekenen natuurlijk niet genoeg. Ik wilde de tekst en de ingrediënten laten bewegen. De jurk van Miljuschka was af en toe een flinke struggle, want die wappert alle kanten op. Het was echt een uitdaging om frame voor frame te werken aan alle bewegingen op de muur met een lopende Miljuschka ervoor. Uiteindelijk heb ik een dikke maand gewerkt aan dit project, maar het geeft zo veel voldoening als het dan klaar is en je het daadwerkelijk terugziet op tv!’
‘Stagiairs die solliciteren bij Disney denken soms dat ze een scene uit The Lion King mogen gaan tekenen, maar dat is natuurlijk niet zo’, vervolgt Yvonne. ‘In principe animeer ik geen poppetjes. Het meest houd ik me bezig met het maken van leaderpakketten voor programma’s. 24Kitchen hoort dus ook bij ‘The Walt Disney Family of Companies’. Wat echt heel mooi is aan mijn werk is dat het bedrijf superveel vertrouwen heeft in het Creative Team, waar ik deel van uitmaak.’
‘Dat vertrouwen hebben we zelf afgedwongen, want als we opdrachten krijgen vanuit het Europese team wil ik dat alles perfect is. Ik wil nergens meer over twijfelen want uiteindelijk moeten alle regio’s in Europa ermee gaan werken. Doordat we het maximale uit onszelf proberen te halen, hebben wij nu een opdracht gekregen om alle assets voor de campagne van ‘The Walking Dead’ te maken voor heel Europa. Je moet hierbij denken aan promo’s voor tv en online, geprinte posters, maar ook digitale posters voor in winkelcentra en templates zodat andere landen zelf de assets kunnen aanpassen naar hun taal en data.’
Op het Grafisch Lyceum Rotterdam heeft Yvonne de opleiding Mediavormgeven afgerond. Haar gekozen specialisatie Ruimtelijk Vormgeven sluit niet direct aan op haar huidige werkzaamheden als motion designer. ‘Dat klopt, ik vond RVP destijds leuk om te doen en ik heb mijn eerste werkervaring ook opgedaan bij een standbouwbedrijf. Zij hadden geen designers in dienst maar werkten alleen met freelancers. Mijn drive was toen om net zo goed te worden als die freelancers. Dat lukte, want nadat ik daar stage had gelopen, wilden ze me graag houden. Ik werkte veel vanuit huis, maar dat voelde af en toe een beetje eenzaam en het was ook niet altijd een gezonde levenswijze. Vaak zette ik ’s nachts mijn wekker voor nieuwe renders’, blikt Yvonne terug.
Yvonne gooide het over een andere boeg en vond een baan bij Talpa. Daar maakte ze als designer onder andere uitingen voor de social media platformen van The Voice of Holland en werkte ze aan pakketten met motion graphics voor Dance Dance Dance. Na Talpa vervolgde Yvonne haar avontuur bij Fox, dat later werd overgenomen door Disney. ‘En daar werk ik nu dus nog. Ik solliciteerde daar trouwens voor graphic designer, maar kreeg de baan als motion designer, terwijl ik zelf dacht ik daar echt nog niet goed genoeg in was. Zo zie je maar hoe bizar dingen soms kunnen lopen.’
‘Uiteindelijk wil ik graag art director worden. Ik vind het leuk om anderen te begeleiden en aan te sturen’, vertelt Yvonne. Heeft ze nog een tip voor de huidige studenten van het GLR? ‘Jazeker! School geeft je een duwtje, maar je moet zelf leren fietsen. Ik bedoel daarmee dat het echt een meerwaarde is als studenten veel eigen werk maken in hun vrije tijd. Ik neem vrijwel altijd een stagiair aan die graag zelf experimenteert, want daarin merk je zo’n groot niveauverschil ten opzichte van studenten die alleen hun schoolopdrachten uitvoeren en daarbij een zes scoren.’